De 10 dyreste spilproduktioner

edbpriser.dk 02-07-42421 16:20

I begyndelsen af 90'erne lå videospils budgetter gerne omkring 100.000 dollars - da "Doom" blev udgivet i 1993 havde det kostet 200.000 dollars og blev udråbt som et af de dyreste spil på det tidspunkt.

I dag dækker det knap en måneds produktion på de største spil. Her er de 10 dyreste videospil budgetter nogensinde:

10. Killzone 2: 45 millioner dollars
En af de mest ventede PS3-titler, og en der har været under udvikling i mere end fire år, "Killzone 2"s budget var oprindeligt 20 millioner dollars. Siden blev det forøget til 30 millioner dollars. Da udviklingen så blev forlænget med en endnu et helt år, røg budgettet op på den forkerte side af 40 millioner dollars, og de fleste beregninger siger, at det ender på 45 millioner dollars. Højere skøn sætter det til over 41 millioner euro, hvilket svarer til 56 millioner dollars - men dette tal er aldrig blevet bekræftet af nogen hos udvikleren Guerrilla.

9. Final Fantasy XII: 48 millioner dollars
"Final Fantasy"-spil har altid været kendt for deres enestående kvalitet, længde og rene produktionsværdi. De har også været kendt som nogle af de dyreste spil, der nogensinde er kommet fra Japan, og "Final Fantasy XII" havde et budget på imponerende 48 millioner dollars, og hertil kommer markedsføringsomkostningerne. Fortsættelsen "Final Fantasy XIII" rygtes at have kostet mindst 50% mere, hvilket dog ikke er blevet bekræftet (endnu).

8. LA Noire: 50 millioner dollars
"LA Noire" blev for nylig nævnt som "et af de dyreste spil i udvikling i dag", af Tom Crago, formanden for Game Developers' Association of Australia. Mens dette kunne have været overdrevet for at kaste fokus på Australiens spiludviklere ("LA Noire" er udviklet i Australien), er det ingen hemmelighed, at Rockstar har givet "LA Noire" et massivt budget - over 50 millioner dollars - for at skabe et virkelig filmisk spil, hvor det meste af 1940'ernes Los Angeles er blevet genskabt, så man kan udforske byen i spillet.

7. APB (All Points Bulletin), 50 millioner dollars
"APB" har været under udvikling i tæt på 5 år nu, og Realtime Worlds har ofte udtalt, at det er det dyreste spil, de nogensinde har arbejdet på. Realtime Worlds' grundlægger Dave Jones var nødt til at rejse kapital på 50 millioner dollars for at sikre, at "APB" har penge nok til at opretholde videreudviklingen. Det officielle budget er netop 50 millioner dollars, men Realtime Worlds er indstillet på at bruge millioner hvert år på support og udvikling af deres MMO.

6. Halo 3, 55 millioner dollars
"Halo"-serien har haft så stor succes for Bungie og Microsoft, at de næsten havde et ubegrænset budget på "Halo 3", da det skulle være det bedste og mest imponerende spil ud fra alle aspekter, når det blev udgivet. Det var det stort set også ved udgivelsen og dét til en pris på 55 millioner dollars, hvilket ikke inkluderer de mere end 200 millioner dollars, Microsoft brugte på at markedsføre spillet.

5. Metal Gear Solid 4, 60 millioner dollars
Det største, flotteste og mest komplekse "Metal Gear Solid" spil, med timer og atter timer af cut-scenes, fantastisk produktionsværdi og en af de mest gennemførte visuelle oplevelser på sin tid. Det tog hele fire år at lave "Metal Gear Solid 4", til en pris på 60 millioner dollars, som blev delt af Kojima Productions og Sony.

4. Too Human, 60+ millioner dollars
Nogle gange går spil-budgetter, ligesom film-budgetter, langt over det planlagte, så det færdige produkt ender med at koste meget mere end det oprindelige budget. "Too Human" stod over for mange problemer under udviklingen, og det største af dem var en lang og dyr kamp mellem Epic Games og Unreal Engine 3, hvor udvikleren Silicon Knights opgav motoren og begyndte at lave deres egen - på et tidspunkt, hvor spillet næsten var færdigt. Det lagde mindst 10 millioner dollars yderligere til budgettet, ifølge visse kilder.

3. Shenmue, 70 millioner dollars
Dette spil havde posten som det dyreste spil i næsten 10 år. "Shenmue"s budget var uhørt på tidspunktet for dets udvikling - et 70 millioner dollars budget for et SEGA Dreamcast spil. "Shenmue" tilbød et kæmpemæssigt område til udforskning, et komplet vejr system og så mange fine detaljer og funktioner, som selv spil af i dag ikke har. Men der var ikke mange, som opdagede alt det, spillet havde at tilbyde, og "Shenmue" endte i sidste ende med at skuffe gevaldigt i salgstal.

2. Gran Turismo 5, 80 millioner dollars
Det ser ud til at blive det største og bedste racerspil i historien - "Gran Turismo 5" har været under udvikling i over fem år nu og har over 1.000 biler, hver af dem omhyggeligt genskabt med ekstrem realisme (og perfektion) i tankerne. Spillets officielle budget fra midten af 2008 var 60 millioner dollars og to år senere, når spillet rammer butikkerne senere i år (forhåbentlig), vil det have nået svimlende 80 millioner dollars, hvilket gør det til det næstdyreste spil i historien.

1. Grand Theft Auto IV, 100 millioner dollars
Når det kommer til ren og skær produktionsværdi, enorme mængder af funktioner og detaljer, er der ingen spil, som slår "Grand Theft Auto IV". Omfanget af produktionen får alle andre spil til at ligne garageproduktioner: over 1.000 mennesker arbejdede på spillet i over tre og et halvt år, hvor de gjorde alt fra at studere New York med kameraer, der registrerede bytrafikken i flere måneder, til at kontakte over 2.000 mennesker bare for at få rettigheder til de hundredvis af musiknumre, der kan blive lyttet til i spillet. Prisen for at optage en master for hvert nummer løb op omkring 10.000 dollars, og dertil kommer licens og royalty gebyrer. Der er nok indhold i spillet til at holde den genneimageclouditlige gamer optaget i mindst 100 timer. Det bør der også være, for med et budget på 100 millioner dollars, er "GTA IV" det dyreste videospil nogensinde.

Kilde: digitalbattle.com