Flere producenter opgiver egen TV-produktion

edbpriser.dk 26-08-2011 08:13

Flere forklaringer bag deres beslutning
Philips og Sony er de seneste producenter, som har overdraget eller outsourcet deres produktion af fladskærme til eksterne producenter - TPV fra Taiwan for Philips' vedkommende og Foxconn og Wistron tager sig nu af Sonys skærme.

Dermed slutter Philips og Sony sig til JVC og Pioneer, som begge har sløjfet deres TV-produktion helt indenfor de seneste år, og Hitachi overvejer i disse dage, om de skal følge trop.

Hvad er gået galt?
- Det er ikke billigt at udvikle fjernsyn, og hver 8.-9. måned kommer der nye modeller. Der er også så mange lokale krav, som skal opfyldes - og så er der et konstant prispres i markedet, siger Ulrik Pryds Petersen fra Sony i Danmark.

De lokale krav hos blandt andet de enkelte landes TV-operatører er en dyr ekstraudgift, og Sony har to medarbejdere fuldtidsbeskæftiget med denne tjans alene. Heraf følger, at Sony skal producere små serier af deres fladskærms modeller til de nordiske lande, hvilket igen er en merudgift for selskabet.

Den økonomiske krise har selvfølgelig også en indflydelse, da forbrugerne holder mere igen med at udskifte TV'et, når økonomien er presset, og det får detailhandlen til at presse prisen.

- Der er efterhånden kun nogle få, men store kæder, og det betyder, at indkøberne sætter prisen, siger en producent, som ønsker at være anonym. Spørger man i detailbranchen er meldingen herfra, at den også er presset på priserne af kunderne.

Vigtigt at have sit logo på en fladskærm
Grunden til, at Philips og Sony ikke trækker sig helt ud af fladskærms-markedet, er, at der er nogle klare fordele ved at have sit logo nederst på den sorte ramme.

Det er guld værd for brandingen af ens selskab, at der hver dag sidder mennesker foran skærmen og ser logoet, da de dermed er disponeret for at vælge samme mærke, når de skal have andre produkter - det være sig nyt TV, køleskab, stereoanlæg, mobiltelefoner, computere eller andet, det pågældende selskab er på markedet med.

Men for at det skal være rentabelt at have sit navn på en fladskærm, bliver produktionen, udviklingen og samlingen af disse nu outsourcet.

Om det så betyder noget for kvaliteten af disse mærkers fjernsyn må fremtiden vise.


Kilde: forbrugerelektronik.dk