Forbrugerregler på nettet: Bliv klædt på til julehandlen

edbpriser.dk 11-12-2014 10:44

Nye tal fra e-mærket viser, at danskerne ikke kender deres rettigheder, når de nethandler.

Derfor har e-mærket udarbejdet en guide, der klæder dig på til årets julegaveræs.


Det betyder netbutikkernes julemarkedsføring
1) Reklamerer netbutikken med prisgaranti, betyder det, at du, i en rimelig eller af netbutikken fastsat periode, kan få refunderet differencen, hvis du finder den samme vare til en billigere penge.
2) Ubegrænset bytteservice betyder, at gavemodtageren til enhver tid kan bytte varen til en anden. Der kan dog være visse krav til dette. F.eks. at man har gemt den originale emballage.
3) Udvidet bytteservice giver dig, i modsætning til den ubegrænsede, kun mulighed for at bytte gaven frem til en bestemt dato.
4) Benytter netbutikken udtrykket fri ombytning, har du ret til at bytte varen til en anden. Du skal dog holdes omkostningsfri og skal altså hverken betale for at sende den gamle vare retur eller for at få den nye vare tilsendt.
5) Mange blander udtrykkene fortrydelses- og bytteret sammen, men der er en væsentlig forskel på de to. Fortrydelsesretten dækker over de lovpligtige 14 dage, du har til at give netbutikken besked om din fortrydelse, mens bytteret er noget ekstraordinært netbutikken kan tilbyde sine kunder, udover hvad de har krav på ifølge loven.


Sådan bytter du gaver købt på nettet
1) Undersøg altid, hvor længe gaven kan byttes. Ifølge loven har man 14 dage til at gøre netbutikken opmærksom på, at man ønsker at fortryde og herefter 14 dage til at returnere varen. De fleste netbutikker vælger at forlænge byttefristen til slutningen af januar, men det er ikke et krav.
2) Tjek om netbutikken tilbyder at betale returfragten. Nogle tilbyder fri ombytning, men oplyser de det ikke, er det en god ide at ringe og spørge.
3) Tænk dig om, før du bruger gaven. Det er tilladt at fortryde en vare, man har taget i brug, men du bør være opmærksom på, at netbutikken har ret til at fratrække en eventuel værdiforringelse fra det beløb, de betaler tilbage til dig.
4) Pak gaven forsvarligt ind og helst i originalemballagen, når du returnerer den. Som kunde er det dig, der har ansvaret for varen, indtil den er leveret til netbutikken. Vil du være på den sikre side, kan du sende gaven retur som rekommanderet post.
5) Undersøg om gaven kan byttes i en fysisk butik. Kan den det, kan du nemlig spare udgifter til både returfragt og emballage. På den måde får man også mulighed for at prøve blusen nummeret større eller i en anden farve, inden man beslutter sig for at bytte.


Fem forbrugerregler du bør kende
1) Du har altid minimum 14 dages fortrydelsesret.
2) Du har altid to års reklamationsret
3) Vil du fortryde et køb, betaler du selv, hvad det koster at sende varen tilbage til netbutikken
4) Vil du reklamere over en vare, er det netbutikken, der betaler.
5) Anmelder du ikke en fejl eller en mangel, senest to måneder efter du har opdaget den, kan du helt miste retten til at reklamere over fejlen.

Læs også: Bliv ikke snydt når du handler på nettet

Disse regler er flest forbrugere i tvivl om*
1) 35,4 % af de adspurgte ved ikke, at det er netbutikken, der betaler returfragten i forbindelse med reklamationer.
2) 40 % af de adspurgte ved ikke, at man har 24 måneders reklamationsret, når man handler på en dansk netbutik.
3) Kun 4,6 % af de adspurgte ved, at man højst må vente 2 måneder med at anmelde en fejl eller en mangel ved et produkt.


Om e-mærket
e-mærket er den danske mærkningsordning for sikker nethandel stiftet i år 2000 af Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet.

e-mærket er en non profit organisation og har i dag mere end 1.700 godkendte netbutikker.

e-mærket yder hvert år juridisk ekspertrådgivning til en lang række forbrugere om alt inden for nethandel, og spørger man danskerne er e-mærket det bedst kendte nethandelsmærke.

Når du handler på en e-mærket netbutik, er du sikker på at:
• Netbutikken lever op til gældende dansk lovgivning (Markedsføringsloven, Persondataloven, Forbrugeraftaleloven, Købeloven, og E-handelsloven) samt en række ekstra forbrugerbeskyttende krav.
• Netbutikken løbende bliver kontrolleret af e-mærkets jurister.
• Få klar besked om netbutikkens kundeservice.
• Dine penge er sikret bedst muligt.
• Du ikke bliver bundet af urimelige vilkår.
• Du selv bestemmer om du vil modtage nyhedsbreve.
• Det er nemt at fortryde og reklamere.
• Du har gratis adgang til e-mærkets Forbruger Hotline (44 85 85 90) hverdage kl. 9-15.

*Kilde: A&B;analyse for e-mærket – oktober 2014 – 1320 respondenter