Mass Effect 2

Thomas Blichfeldt - Gamereactor 15-03-42040 17:00

Forræderi kan forpurre selv det reneste hjerte, og det er på det nærmeste umuligt ikke at føle, at "Mass Effect 2" til tider er en karakterbedømmelse, i ligeså høj grad som det er et afsindigt lækkert science-fiction eventyr.

Moralske valg sniger sig ubemærket ind, så du knapt bemærker dem, mens andre overtages, så snart du træder i Shepards tunge støvler. Jeg har i denne anmeldelse prøvet at undgå at spolere historien for de som selv vil opleve enhver lille detalje, men for rimelighedens skyld skal det siges, at noget vil blive afsløret i det følgende afsnit.

"Mass Effect 2" tager sin begyndelse kort tid efter det første spils slutning, men da Normandy bliver angrebet spredes det originale hold for alle vinde.

Shepard selv genfinder bevidstheden to år senere, dog ikke hos Alliance som han ellers havde viet sit liv for at hjælpe, men i stedet hos skyggeorganisationen Cerberus.

For Cerberus gælder kun målet om en større plads til menneskeheden i universet, hvilket betyder uendelige ressourcer og adgang til information, som hos Alliance er låst væk bag politiske interesser. Denne information afslører også, at The Reapers fra det første spil, ikke arbejder selv, men får hjælp at de såkaldte Collectors, hvilket er hvor spillets egentlige handling starter.

På trods af at her er tale om et rollespil med stor fokus på historiefortælling, gives der total frihed til hvordan eventyret skal klares, så snart man udstyres med sit eget rumskib.

Bioware har i langt højere grad gjort det klart, hvor man skal bevæge sig hen for at finde den næste opgave, som driver historien videre, men skulle man i stedet have lyst til blot at rejse rundt i det enorme univers, er muligheden der på alle tidspunkter.

Se udvikler-video her.

 


Læs mere...