Microsoft er hackernes nye yndlingsbrand

Rasmus Elm Rasmussen - 26-10-2020 12:26

Check Point Software Technologies’ Brand Phishing-rapport for andet kvartal af 2020 viser, at hackere oftest udgiver sig for at være fra Microsoft, når de benytter kendte brands som lokkemiddel

Microsoft er det brand, som ondsindede hackere oftest udgiver sig for at være fra, når de forsørger at lokke personlige informationer ud af de intetanende ofre. Det viser den seneste Brand Phishing-rapport over tredje kvartal i 2020 fra Check Point Research, der er en del af Check Point Software Technologies, som netop er blevet offentliggjort. I denne periode blev Microsoft brugt i hele 19% af phishing-angrebene, hvilket får it-giganten til at springe fra en femte plads i andet kvartal til en solid førsteplads i tredje kvartal.

“Vi kan se, at hackerne primært udgiver sig for at være fra nogle af de teknologivirksomheder, som mange personer benytter i deres hverdag. I næsten hvert femte phishing-angreb benyttede de cyberkriminelle Microsoft som afsender, fordi de ved, at mange benytter virksomhedens produkter, når de arbejder fra hjemmekontoret. Derfor modtager mange brugere phishing-mails, der omhandler gendannelse af deres Office 365-password,” fortæller Niels Zimmer Poulsen, der er Head of Security Engineering hos Check Point i Danmark.

Selvom det oftest er teknologivirksomhedernes brands, der misbruges af hackerne, viser rapporten, at også transportfirmaet DHL ligger helt i toppen.


Læs mere...