Phablets sælger bedre end tablets og laptops i Asien

edbpriser.dk 20-12-45645 14:36

I andet kvartal af 2013 blev der solgt 25,2 millioner phablets på de asiatiske markeder minus Japan.

Til sammenligning blev der solgt 12,6 millioner tablets og 12,7 millioner laptops i samme periode, rapporterer The Telegraph.

Phablets oplever eksplosiv vækst

25,2 millioner solgte phablets er dobbelt så mange som årets første kvartal og en stigning på 620 procent i forhold til samme kvartal året før.

Læs også: Kæmpe Nokia Bandit på vej

Kombinationen af mobiltelefon og bedre internet- og multimedie-oplevelser, som de store phablets tilbyder, er gået rent ind hos de asiatiske kunder. En tendens man ikke ser på vores hjemlige marked, hvor de fleste mobiltelefoner stadig holder sig under de 5 tommer.

Det er analysefirmaet International Data Corporation (IDC), der har set på tallene, og deres Senior Research Manager, Melissa Chau, fortæller:

"Samsung var de første, der fik succes med phablets i form af deres GALAXY Note, som de lancerede i fjerde kvartal af 2011, og som gav dem en markedsandel på 90 procent. Halvandet år senere sidder Samsungs GALAXY Note-serie på mindre end 50 procent af markedet."

Det skyldes i høj grad fremadstormende lokale mærker fra Kina og Indien, der kan tilbyde phablets til noget nær det halve af Samsungs priser, fortsætter Melissa Chau til The Telegraph.

Kommer de billige phablets hertil?

Indtil videre er det kun kinesiske Huawei, der har haft et rimeligt succesfuldt indtog på de vestlige markeder med blandt andet den 6,1 tommer store phablet Huawei Ascend Mate.

Flere asiatiske producenter kan dog være på vej, hvis de formår at vokse sig store på de asiatiske markeder.

Indtil videre dominerer Samsung fortsat markedet herhjemme med deres GALAXY Note-serie, som de præsenterer tredje generation af senere i dag - vi følger op.

Læs også: Samsung GALAXY Note III kommer i fire udgaver