Smartphone-markedet buldrer i helt ny retning - og det er ikke med Apple eller Samsung i front

Kim Stensdal - Computerworld.dk 20-12-2017 11:25

Det er gået stærkt, siden smartphone-bølgen for alvor begynde at rulle for omkring et årti siden.

Der er solgt millioner og atter millioner af smartphones, skærmene er blevet stadig større, og processor-kraften stadig mere imponerende.

Vækstraterne i smartphone-industrien er dog ikke, hvad de var for nogle år siden, fordi mange markeder efterhånden er mættede. Derfor har mange producenter også kig på, hvad det næste store, der kan drive væksten, bliver.

Fokus i industrien skifter i takt med, at vi bevæger os ind i det, der er blevet kaldt 'post-smartphone-æraen.'

Her er det blandt andet stemmebaserede brugergrænseflader, kunstig intelligens og augmented reality, der vinder frem - mens traditionel, touch-baserede navigation i mindre grad er der, hvor man forsøger at innovere.

Læs også: Nye rygter om en “Surface Phone”: App-tekst og nye patenter giver hint om potentielt nyt Surface-produkt

Analysefirmaet ABI Research vurderer i en ny rapport, at vi i den nye æra vil se selskaber som Google og Amazon træde frem som markedsledere, fordi de har nogle klare styrker på disse områder.

Samtidig skriver ABI Research om Apple:

“Apple vil halte bagefter på grund af selvtilfredshed med innovationen.”

 

Læs mere...