The Legend of Zelda: Skyward Sword

Jose Manuel Bringas - Gamereactor 01-12-43858 18:16

Ringen er sluttet med "The Legend of Zelda: Skyward Sword". Det er omega til "Twilight Princess"' alfa, og kulminationen på Nintendos tossede projekt, der endte med at hedde "Wii", men hvis efternavn altid vil være Revolution.

For "Skyward Sword" er ikke bare et spil, det er hele Wii'ens raison d'être. Det tager al den erfaring og geni, et af verdens bedste udviklerhold er i besiddelse af, og krystalliserer det til en oplevelse, der næppe kan gentages. Ikke nok med det. Dette "Zelda" opfylder barndomsdrømmen om at svinge med et sværd og bekæmpe monstre og skurke, redde møer i nød og flyve gennem skyerne på ryggen af en Loftwing. I min barndom var det godt nok en drage, men I forstår, hvad jeg mener.

Når jeg siger, at dette "Zelda" ikke kan gentages, skyldes det for det første, at Nintendos næste konsol, Wii U, forandrer controlleren endnu mere. Tabletten vil ikke kunne matche den sublime styring, der bliver budt på her. For det andet, hvad end det skyldes tidsrammer for udvikling eller branchens retning, kommer vi næppe til at se noget som dette igen, i hvert fald ikke i mange, mange år. Og af de årsager er dette "Zelda" endnu mere særligt.

At tale om "Zelda" går langt ud over at beskrive grafik, teksturer, visuelle effekter, musik eller banedesign. "Skyward Sword" er en symfoni, hvor alle elementer er finpudset til perfektion. Det er japansk design, men mekanikkerne har præcision som et schweizer-ur. Der er ingen overflod og ingen mangler. Alt er her af en årsag. En sætning i starten af eventyret, blot en tilfældig kommentar fra en figur i baggrunden, kan vise sig at være et spor, der hjælper en i slutningen af spillet.

Intet er overladt til tilfældighederne, alt er gennemtænkt, og alting giver mening i sidste ende.

"Skyward Sword" tager fuld kontrol over dine følelser. Du vil føle dig som Kong Arthur, der trækker Excalibur op af stenen, en glædelig overstadighed der kommer af at vide, at dette blot er begyndelsen, og at der er store ting på vej.

I "Skyward Sword" vil du stå over for udfordringer, der ikke bare prøver dine evner som kæmper, men også udfordrer din kløgt. Du vil sidde fast i dungeons, udforske hvert et rum, hvert et hjørne og hver en detalje, sværge at spillet har en bug for så pludselig at se lyset og regne løsningen ud. Intet andet spil giver den samme følelse af sejr.

Og efter tyve år ville man måske tro, at vi har set alt. Men nej. Det er ligesom det, der skete med "Super Mario Galaxy". Hver gang vejen bugter sig, hvert nyt lokale, hvert dungeon, hver en boss... "Skyward Sword" mister aldrig sin evne til at overraske spilleren, og det bedste er, at det gør det med elementer, der har været en del af serien siden dens fødsel.

 


Læs mere...